bgcolor: #fff;

Söndag 25 Mars


Igår gjorde jag och hundarna inte mycket, vi var ju ensamma hemma jag, Gibbson och Zaco eftersom både familjen och sambon var uppe i Sundsvall för att spela innabandy. Vi var ute och gick nästan hela dagen, busade lite gjorde vi också och gick hem till mamma och pappa för att mata kaninerna och där passade Gibbson och Zaco på att rusa runt för full rulle och när jag var klar satte jag mig en stund i solskenet och njöt. På kvällen myste vi till det ordentligt med lite gott till matte och jyckarna fick varsit grisöra som lördagsgodis.

Idag gick vi upp tidigt och det var bra för jag fick sådan beslutångest över vad jag skulle ha på mig så det var tur annars hade vi nog blivit sena. Hör och häpna, anledningen var om jag skulle ha leriga överdragsbyxor och jumpadojjer eller skitiga jeans och gummistövlar. Jag måste skratta, oftast har man svårt att välja klänning eller så..

Det slutade med att det blev jumpdojjer och överdragsbyxorna för det blåste som fan och skulle jag haft jeansen hade jag nog stått och frusit medans vi väntade på att spåret skulle lägga sig. Ja, klädångesten var för att vi skulle åka ut och pröva på spår som avslutning på unghundskursen och det var fint väder men blåsigt och det kunde vara riktigt geggigt i skogen. Vilka beslut man måste ta ibland......

Zaco fick vara ensam hemma i sitt slott medan vi blev hämtade av Annika som skulle följa med och titta, vi stannade vid affären för att köpa köttbullar som skulle användas i spåret och sedan bar det av.

När vi väl kom fram till skogen gick var och en av mattarna/hussarna utan hund med instruktören för att lägga ut ett spår. Då började man först att trampa lite extra vid starten och la ut en köttbullebit, och när man sedan började gå la man först ut en köttbit i varje steg och efter ett tag la man en bit i varannat steg, sedan var tredje för att avsluta med var fjärde steg och som avslutning byggde vi ett köttbulletorn. Under tiden spåret fick ligga till sig lite gick några av de som lagt ut sitt spår först iväg med hunden för att gå spåret medan vi andra fick lite fika.

Sist var det våran tur, vi hade fått längst spår eftersom vi hade fått vänta längst och det var otroligt roligt när jag såg att Gibbson hajjade vad han skulle göra. När han inte längre letade köttbullar utan han koncentrerade sig på att följa mitt gamla spår, det var riktigt roligt att se. Han blev lite intresserad av en hög med hästskit några sekunder men sedan fortsatte han, sen blev det lite svårare när jag hade klivit över ett nedfallet träd men det gick också tillslut! Riktigt duktig var han och det var väldigt kul, det är definitivt något vi ska fortsätta träna! Det är så otroligt enkelt men det är väldigt givande för hunden att träna så. Gibbson var helt slut i huvudet sen..

Efter det hade vi en liten samling och sen var den lektionen över, men jag kommer träffa min instuktör mer för vi har anmält oss till en introkurs i tävlingslydnad som börjar i april! Det ser vi fram emot jag och Gibbson! Det är så kul att få beröm från våran instuktör just när det gäller lydnad och när hon säger att hon tyckte vi skulle fortsätta med lydnaden, och det betyder ännu mer eftersom hon är dommare i tävlingslydnad, det betyder ju att hon vet hur det ska se ut och att hon har sett något hos oss som är bra. Något som är värt att gå vidare med, så se upp, här kommer vi! Jag och mitt yrväder till hund!



Här spårar Gibbson, det är precis innan det blir lite svårt vid det nedfallna trädet.
Tack Annika för att du ville följa med och titta och för att vi fick åka bil med dig!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0